Gratis webinars
voor en door de letselbranche

Tjip Ridder

Directeur
Ridder Letselschade

Na een loopbaan van bijna 15 jaar bij de Gemeentepolitie van Rotterdam en een voltooide rechtenstudie, ben ik in 1990 in ‘verzekeringsland’ terechtgekomen. Vanaf 1992 ben ik letselschadedossiers gaan behandelen, in die jaren in opdracht van verzekeraars. In 2003 ben ik gaan werken voor SAP Advocaten in Amersfoort, een gerenommeerd kantoor dat uitsluitend letselschade zaken voor slachtoffers behandelt. In 2006 heb ik Ridder Letselschade samen met mijn vrouw Jessica opgericht, omdat wij vonden dat er nog meer vanuit het slachtoffer gedacht en gewerkt kon worden.

Geen (letselschade) advocaat

Ik ben bewust geen advocaat geworden, alhoewel mij de gelegenheid is geboden de opleiding daartoe te volgen. Volgens mij heeft een advocaat pas echt meerwaarde als er moet worden geprocedeerd en dat is in de meeste gevallen helemaal niet nodig. Bovendien is een advocaat aan allerlei formele regels gebonden die onhandig kunnen zijn voor het aannemen van een letselschadedossier. Naar schatting 95% van alle letselschadedossiers in Nederland wordt minnelijk geregeld, dus zonder tussenkomst van de rechter. Goed onderhandelen en de ‘pijngrenzen’ opzoeken is veel belangrijker, zo is mijn stelling. En, als er dan toch moet worden geprocedeerd, dan kiest Ridder Letselschade een goede, voor die bewuste zaak geschikte, letselschadeadvocaat uit. Niet te vergeten, de advocaat wordt dan als het nodig is, ook door Ridder Letselschade betaald!

Ik ben al jaren register-expert personenschade (re) en aangesloten bij het NIVRE. In 2024 ben ik toegetreden tot het Branchebestuur Personenschade van het NIVRE. Ook ben ik al jaren aangesloten bij het NIS, de vereniging van letselschadedeskundigen. Ons kantoor is ingeschreven in het Nationaal Keurmerk Letselschade. Wij onderschrijven de Gedragscode Behandeling Letselschade. Tot slot is Ridder Letselschade als organisatie aangesloten bij de Nederlandse Letselschade Experts, de branchevereniging voor letselschadebureaus met een keurmerk die alleen optreden voor de slachtoffers.

Toedrachtsonderzoek

Vanuit mijn recherche-achtergrond ben ik gewend om in lastige zaken net zo lang te zoeken totdat de onderste steen boven is. Dat is belangrijk, omdat informatie vaak onvolledig of tegenstrijdig is. Door een verschrijving in bijvoorbeeld een medisch dossier, kan een zaak stuklopen. Net zo lang onderzoeken en doorvragen totdat alles duidelijk is, is mij op het lijf geschreven. Het toedrachtsonderzoek is vaak van doorslaggevend belang voor het succes in een letselschadedossier.

Whiplash

Ik heb in 1992 een zware kop/staart aanrijding gehad. Een Mercedes reed met 100 km/u tegen de achterkant van mijn auto terwijl ik op de snelweg stilstond in de file. Ik begrijp dus heel goed wat een whiplash betekent. Tot op de dag van vandaag heb ik daar klachten aan overgehouden. Ik begrijp dus wat mensen doormaken die een whiplash hebben (gehad). Zij hebben vaak al genoeg andere zaken aan hun hoofd. Bijvoorbeeld hun herstel, hun gezin, de inkomsten, etc. Wat je vaak ziet, is dat mensen onzeker zijn geworden over hun toekomst. Daar probeer ik vanuit mijn achtergrond, opleiding en ervaring snel een oplossing voor te vinden. Het scheelt daarbij dat ik de verzekeraars en hun werkwijze goed ken.

Inleven in het letselschadeslachtoffer

Klantgericht blijven werken is daarbij de grootste uitdaging. Immers, wij zijn wel allemaal professionals, maar wij moeten niet vergeten dat het uiteindelijk draait om mensen, die niet alle juridische terminologie even goed begrijpen en wier levens door een ongeval of medische fout ingrijpend veranderd kunnen zijn. Je inleven in het slachtoffer dat letselschade heeft geleden, dat is volgens mij het allerbelangrijkste. En, niet teveel dossiers tegelijk behandelen, waardoor je voldoende tijd en aandacht voor je zaken hebt. Het managen van de verwachtingen van een cliënt is van levensbelang om een zaak succesvol te kunnen afsluiten. Dat is één van de belangrijkste vaardigheden die een letselschade-expert moet bezitten.